Co ma wspólnego Majonez Kielecki z mydłem ?

Majonez Kielecki, jak sama nazwa mówi to firma, która produkuje fantastyczny sos kanapkowy. Oczywiście nie tylko bo w ofercie mają także ketchup. Jak się okazuje Kielce to nie tylko kraina scyzoryków, posła Marca czy dworca, w którym wieje. To też miasto z którego wywodzi się firma WSP Społem, firma produkująca różnej maści sosy.
Zagłębiając się w historię firmy pewno mało kto wie, że jednym z założycieli był Stefan Żeromski, który pochodzi właśnie z Kielecczyzny i to jemu firma zawdzięcza nazwę "Społem" Obecnie producent kremowych majonezów nosi nazwę WSP Społem czyli Wytwórcza Spółdzielnia Pracy Społem. Zanim taśmy opuściły pierwsze sosy, firma zajmowała się produkcją zupełnie inne maści produktów. Parafrazując klasyka firma nie puszcza ludzi bez mydła ani nie robi nikogo na szaro, gdyż pierwszym produktem było właśnie mydło przemysłowe, które produkowano w starej wytwórni cementu. W Kielcach produkowano także pasty do butów, więc można by rzecz, że firma od początku podchodzi czysto do tematu :)
Artykuły, z których Społem słynie dzisiaj zaczęto produkować w 1932 roku, kiedy to ruszyła produkcja octu oraz musztard, które szturmem zdobywają rynek. Niedługo później ofertę spożywczą wzbogacają kolejne produkty: kostki bulionowe, koncentraty i ziołowe przyprawy. Społem ma też jak się okazuje nie mały wkład w partyzancką walkę podczas II wojny światowej. Przemycenie pod okiem nazistów 5 ton trotylu dla partyzantów czy fortel chroniący przed wywiezieniem mienia zakładowego do Niemiec, to najbardziej chlubne karty w historii zakładu.

Majonez zadebiutował dopiero w 1959 roku i niedługo staje się wiodącym produktem firmy. W tym samym roku do produkcji wchodzi ocet którego sposób produkcji staje się wzorem dla naszych sąsiadów rodem z Niemiec. Chciało by się rzecz, że zamiast z butami wchodzić na teren naszego kraju, powinni od początku czerpać z dobrych wzorców :) Do dzisiaj nie wiedziałem, że mój ulubiony słodycz z dzieciństwa - Przysmak Świętokrzyski pochodzi właśnie od tego producenta. Do dzisiaj jest przysmakiem dla moich dzieci. Obecnie firma prawie wiekowa w doświadczeniu jest jednym z liderów na polskim rynku FMCG. Co to znaczy? Nic innego jak to, że produkty WSP „Społem” słyną z niepowtarzalnego smaku i najwyższej jakości składników. 
Wśród wyrobów Spółdzielni znajdują się: musztardy, sosy, ketchupy, ocet oraz Snack - Przysmak Świętokrzyski. Artykuły spożywcze stanowią przeważającą część oferty firmy. Jednak WSP „Społem” wytwarza również artykuły chemii gospodarczej. Płyn do mycia naczyń czy pasta samo połyskowa do podłóg to produkty wyrabiane w kieleckiej fabryce od lat, dobrze znane zwłaszcza na rynku lokalnym. 
 

Share on Google Plus

About Obiektywnie o niczym, subiektywnie o wszystkim

Cześć, mam na imię Mariusz. Piszę sobie o wszystkim i o niczym. Czasami poważnie ocenię sobie jakąs firmę lub restaurację, albo też przetestuję jakiś produkt, albo zwyczajnie napisze o czymś co mnie denerwuje lub bawi. Enjoy.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

2 komentarze :

  1. A pisałeś że nie umiesz robić fajnych zdjęć...:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo nie umiem :) Te są z telefonem robione a przydałby się konkretny sprzęt ;)

      Usuń